h1

Lugnet har lagt sig

december 25, 2008

Vi påbörjade vårt julfirande en dag för tidigt så vi avslutar det även en dag tidigare. Min mamma och min äldsta son dök upp på tisdagseftermiddagen. Tillsammans åt vi sedan ”tomtegröt” (självklart ställde vi ut ett fat till tomten) och avslutade sedan kvällen i tv-soffan.

Onsdagen började med barnprogram i sängen. De små tittade medan jag och Majk slumrade men jag kan ge mig på att det var valda delar ur programmet de sänder varje julafton – eller så drömde jag om Piff & Puff. Vid niotiden gick vi ner för att påbörja dagens pakettjat. Efter en stadig frukost fick barnen öppna en julklapp. Denna höll dem sedan sysselsatta mer eller mindre hela dagen och medan Majk hämtade upp ytterligare en son så slängde jag och morsan ihop en Jansson och förberedde den övriga maten.

När alla åter samlades i soffan någon timme innan Kalle Anka så drack vi lite glögg samt åt skinkmackor och provade den för oss nya rätten saffranspannkaka (ja, loppran jag fattar att det inte är kirschstången som har uppfunnit rätten men det var det receptet jag använde). Kalle Anka dök sedan upp på sedvanlig tid och till en början fick vi övertala småkillarna att det visst är roligt att glo på ett nästa 50 år gammalt barnprogram. När grabbarna väl hade förlikat sig med tanken på en timmes Disney slumrade både jag, mormor och en av de äldre sönerna till på soffan. Vi blev bryskt väckta av Majks upphetsade röst ”Nu kommer tomten, nu kommer tomten”. Och visst kom han. För att lura barnen skickade vi ut den äldsta sonen som brutalt blev avslöjad som förra årets tomte. Döm om deras förvåning då han efter halva julklappsutdelningen åter klev in i rummet (de noterade sedan aldrig att han försvann ytterligare en stund för att återgälda vårt byte av tomte med grannen i dalen).

När alla julklappar var utdelade la vi en sista hand på julbordet och satt sedan och åt i lugn och ro. Vi turades sedan om med att sjunga vackert till gamla Singstar-dängor. Efter mängder av choklad, provande av nya tröjor, drickande ur nya whiskeyglas och spelade spel packade vi åter ihop oss i soffan och ringde in juldagen med långfilm.

Idag har dagen gått i sakta mak. En efter en har åkt tillbaks till sitt, vi har plockat julmat ut och in i kylskåpet och kommer antagligen avsluta även denna kväll i soffan.

En kommentar

  1. Bra Blenda, nu känns det mycket bättre. 🙂

    Jag anade att Du skulle känna julefrid efter min förklaring. Peace! 🙂



Lämna en kommentar